برای خرید سهام شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، معمولاً به کمک یک”کارگزار بورس” نیاز دارید، چون به راحتی نمی‌توانید با یک بورس اوراق بهادار تماس بگیرید و بخواهید مستقیماً سهام شرکتی را بخرید. وقتی که از یک کارگزار استفاده می‌کنید، چه یک انسان یا یک پلتفرم آنلاین باشد، می‌توانید سرمایه‌گذاری مورد نظر خود را برای خرید یا فروش و نحوه انجام معامله انتخاب کنید.

بیشتر اوقات، سهام در بورس‌ها (مکان‌های دارای مجوز که در آن خریداران و فروشندگان با کمک یک کارگزار یا واسطه دیگر با یکدیگر ملاقات می‌کنند) فهرست شده و معامله می‌شوند. این واسطه‌ها اعضای بورس خواهند بود و از دسترسی خود برای خرید و فروش سهام از طرف شما استفاده می‌کنند.

 

 

کارگزاری را انتخاب کردم، حالا چه کار کنم؟

هنگامی که پلتفرم کارگزاری خود را انتخاب کردید، قبل از شروع معامله، باید یک حساب ایجاد کرده و حساب خود را شارژ کرده و سرمایه‌گذاری کنید. البته متاسفانه، در کشور ما محدودیت واریز و برداشت ارزهای بین‌المللی (به‌خصوص دلار که ارز پایه برای اکثر معاملات بازار سهام محسوب می‌شود) وجود دارد که ممکن است معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایرانی متعدّی را با مشکل همراه سازد.

پس از شارژ حساب کارگزاری خود، به راحتی و به صورت آنلاین معاملات سهام خود را انجام دهید. سهام توسط یک نماد ساده یک تا چهار حرفی اختصاص داده شده به یک شرکت خاص مشخص می‌شود. به عنوان مثال، TSLA  نشان‌دهنده شرکت “تسلا ” است و AAPL نشان‌دهنده شرکت “اپل” است. اگر نماد سهام خود را نمی‌دانید، به راحتی می‌توانید آن را به صورت آنلاین یا از طریق کارگزار خود جستجو کنید.

 

وقتی نماد سهامی را که می‌خواهید معامله کنید انتخاب می‌کنید، با یک مظنه قیمت، مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد قیمت و فعالیت سهام مواجه می‌شوید. این موارد به شما آخرین قیمتی را که سهام در آن معامله شده است و همچنین یک سفارش یا Order را نشان می‌دهد. پیشنهاد (Bid) بالاترین قیمتی است که یک نفر در بازار با آن سهمی را می خرد (در نتیجه بهترین قیمتی است که می‌توانید به آن ها بفروشید). درخواست (Ask) پایین‌ترین قیمتی است که یک نفر در بازار مایل به فروش است (بنابراین، بهترین قیمتی است که می‌توانید در بازار خرید کنید). تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی به عنوان اِسپرد  شناخته می‌شود. اِسپرد (Spread) محدودتر معمولاً نشان می‌دهد  که بازار سهام کاملاً فعال و نقد است. اِسپرد وسیع‌تر، خلاف آن را نشان می‌دهد. حال پس از در نظر گرفتن قیمت، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

“سفارشات بازار” ابتدایی ترین نوع سفارش هستند و به شما امکان اجرای فوری با قیمت رایج بازار را می‌دهند. از طرف دیگر، یک سفارش محدود (Limit Order) به شما امکان می‌دهد  قیمت خاصی را برای خرید یا فروش تعیین کنید. اگر قیمت هرگز به سطح آن محدوده نرسد، معامله تا زمانی که لغو نشود فعال باقی خواهد ماند. بسیاری از این معاملات، سفارشات روزانه هستند که فقط تا پایان روز معاملاتی باقی می‌مانند.

 

ساده ترین راه برای خرید سهام چیست؟

ساده و مرسوم ترین راه، از نظر انجام معامله، افتتاح و شارژ مالی یک حساب آنلاین در کارگزاری و ثبت سفارش بازار است. اگرچه این سریع‌ترین راه برای خرید سهام است، اما ممکن است همیشه عاقلانه‌ترین راه نباشد. قبل از تصمیم گیری در مورد نوع سفارش و طرف معامله، تحقیقات خود را انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که برای افتتاح حساب کارگزاری و معامله سهام باید حداقل 18 سال داشته باشید.

 

شما می‌توانید با افتتاح حساب در یکی از شرکت های کارگزاری، سهام خود را بخرید یا بفروشید. پس از باز کردن حساب خود، با استفاده از پلتفرم اختصاصی One Second Exchange حساب کارگزاری خود را شارژ کنید. سپس می‌توانید سهام انواع شرکت‌های بورس‌‌های بین‌المللی را در مقدار و قیمت مورد نظرخریداری کنید.

با این حال، سهولت افتتاح حساب را با سهولت تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری یکسان در نظر نگیرید. به طور کلی توصیه می‌شود که افراد مبتدی با یک مشاور مالی حرفه‌ای و باسابقه صحبت کنند و از آن شخص یا موسسه اطلاعات مفید بازار سهام را بدست آورند. سرمایه‌گذاری هوشمند می‌تواند بسیار رضایت بخش و سودآور باشد، بنابراین آن را آهسته انجام دهید، تحقیقات خود را انجام دهید و به دنبال کارگزاری باشید که مناسب علایق و اهداف شما باشد.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *